Nyhed
Esport i undervisningen kan hjælpe unge med skolevægringsforløb
Lagt online: 02.12.2022

Nyhed
Esport i undervisningen kan hjælpe unge med skolevægringsforløb
Lagt online: 02.12.2022

Esport i undervisningen kan hjælpe unge med autisme
Nyhed
Lagt online: 02.12.2022
Nyhed
Lagt online: 02.12.2022
Af Susanne Togeby
Antallet af børn og unge med skolevægringsforløb er stærkt stigende i Danmark. En del af disse unge - de mest udsatte - kan have svært ved at gennemføre en uddannelse. Erfaringer viser, at pædagogiske aktiviteter, der inddrager esport, kan give bonus. Thorkild Hanghøj, som er professor på Institut for Kommunikation og Psykologi, forklarer:
- Hvis du har været gennem et skolevægringsforløb og oplever ensomhed kan være svært at overskue sociale sammenhænge, hvor der er mange mennesker. De faste rammer, når man spiller, gør det nemmere for unge med psykiske udfordringer, at lære, hvordan man taler med hinanden. Spillene kræver, at de unge skal kunne samarbejde og koordinere med de andre på holdet, og det er typisk rigtig svært, når man fx har en autismediagnose. Spillet kan give en overskuelig ramme, hvor de kan træne disse kompetencer.
Ifølge Thorkild Hanghøj er gaming en vigtig del af livet for mange udsatte unge, og gaminginteressen kan komme dem til gavn på flere planer. Han siger:
- Spilaktiviteterne kan bidrage til, at de unge opbygger færdigheder - det vi kalder mestringsstrategier eller livsstrategier. I et længere perspektiv kan det hjælpe de unge til et uddannelsesforløb eller til at komme ud i arbejdslivet.
Undervisere på ungdomsuddannelser tilrettelagt specielt for de unge med særlige behov har ifølge Thorkild Hanghøj gode erfaringer med at inddrage esportsaktiviteter i undervisningen f.eks. som valgfag, men der findes ingen systematisk viden om, hvad spilaktiviteterne kan bidrage med. Thorkild Hanghøj siger:
- På trods af at de udsatte unge har mange positive erfaringer med gaming, oplever underviserne også skepsis og undren blandt kollegaer og andre fagpersoner. Underviserne har brug for at få synliggjort og legitimeret værdien af at arbejde med esport som pædagogisk tilgang. De efterspørger især mere forskning og konkrete bud på undervisningsmaterialer.
Derfor skal et forskningssamarbejde nu dokumentere og kortlægge det, der foregår i esportsundervisningen og udvikle undervisningsmateriale, som skal stilles gratis til rådighed for undervisningen. Projektet er støttet af VELUX FONDEN og gennemføres i tæt samarbejde mellem forskere, unge med autisme, undervisere, pædagogiske esportskonsulenter, UU-vejledere og sagsbehandlere.
Projektet har fokus på den gruppe unge, som er ekstra udsat, og som har svært ved at gennemføre et uddannelsesforløb. Men resultaterne fra projektet kan også komme andre med psykiske udfordringer til gavn og i det hele taget børn med skoleværing, som også bliver flere og flere af i Danmark.
Om forskningsprojektet