Institutrådet består af 14 medlemmer. Institutlederen er født medlem af og formand for rådet. De øvrige 12 medlemmer vælges af og blandt det videnskabelige personale – herunder ansatte ph.d.-studerende – af og blandt det teknisk-administrative personale samt af og blandt de studerende i forholdet 6:3:3 (VIP:TAP:STUD). Repræsentanterne for det videnskabelige og det teknisk-administrative personale vælges for 4 år ad gangen, og repræsentanterne for de studerende vælges for 1 år ad gangen.
Institutrådet har bl.a. flg. opgaver:
- at rådgive institutlederen om instituttets strategiske forhold
- at rådgive institutlederen om instituttets budget
Institutrådet fungerer som et internt advisory board og beskæftiger sig mere dybdegående med temaer, som kan have langsigtet og/eller anderledes perspektiv og vinkel. Det er temaer, som er tværgående på instituttet og som angår alle medarbejdergrupper samt de studerende.
De strategiske og værdimæssige forhold, som Institutrådet kan beskæftige sig med, kan eksempelvis være: intern organisering på instituttet ift. forskning, administration og undervisning, forskningsfrihed, ligestilling og diversitet, økonomiske prioriteringer, digitalisering, funding, bæredygtighed, distancearbejde og -ledelse etc.
Institutrådet fastsætter selv sin forretningsorden inden for rammerne af den standardforretningsorden, der fastsættes af rektor.
Institutrådet afholder sædvanligvis møde mindst 4 gange om året.
Se medlemmer af Institutrådet samt referater på Intrakom (kun intern adgang - kræver login)