CEDOMUS
Musikterapi & neurologiske udviklingsforstyrrelser
CEDOMUS
Musikterapi & neurologiske udviklingsforstyrrelser
De neurologiske udviklingsforstyrrelser er en samlet betegnelse for en række medfødte eller tidligt opståede neurologiske eller genetiske skader og afvigelser, der viser sig tidligt i barnets udvikling, som regel inden skolealderen. Der kan være tale om intellektuelle udviklingsforstyrrelser, kommunikationsforstyrrelser, autismespektrum forstyrrelser, opmærksomhedsforstyrrelser, specifikke læringsforstyrrelser og/eller motoriske og sansemæssige forstyrrelser. De neurologiske udviklingsforstyrrelser optræder ofte sammen, fx har en del mennesker med autisme samtidig intellektuelle vanskeligheder, og en del børn med ADHD har samtidig en specifik læringsforstyrrelse (Socialstyrelsen, 2021).
Musikterapi anvendes i vidt omfang på dette felt, men da området favner bredt i forhold til såvel alder og livsfaser, som vanskelighedernes sværhedsgrad, giver det en tilsvarende bredde af målsætninger. Musikterapi har dog vist sig særlig virkningsfuld i forhold til at regulere arousal & opmærksomhed, styrke basale socio-kommunikative evner, imødekomme relationelle og følelsesmæssige behov samt styrke identitet og selvværd. Musikterapeuter arbejder ofte i et tæt samspil med børnelæger, psykologer, fysioterapeuter, lærere og socialpædagoger.
På denne hjemmeside er musikterapi i forhold til autisme, ADHD/ADD og Rett Syndrom beskrevet adskilt, mens viden om de resterende områder er samlet under fysiske og psykiske funktionsnedsættelser.
Ulla Holck, senest redigeret i marts 2024