BAGGRUNDEN
For GreenEdTech
Hvad er GreenEdTech?
De nationale og internationale mål for CO2-reduktion vil blive udfordret af en alvorlig mangel på kompetent arbejdsstyrke på både den danske og globale scene. Den grønne omstilling kræver et varieret sæt færdigheder til at supplere og forbedre de traditionelle STEM kompetencer (science, technology, engineering og mathematics).
For at forhindre at den uddannelsesmæssige boble brister, lancerer GreenEdTech innovative digitale læringsplatforme, materialer og undervisningsmodeller, der kan ruste 7. til 10. klasses elever til autentisk problemløsning i samarbejde med partnere uden for skolen.
Danmark er et af verdens førende lande, når det gælder bæredygtige løsninger samt brugen af uddannelsesteknologi i grundskolen. GreenEdTech-partnerskabet består af state-of-the-art akademiske miljøer og grønne virksomheder, der leverer afgørende løsninger til den grønne omstilling.
GreenEdTech vil a) levere et seriøst svar til det akutte behov for kompetent arbejdskraft, mens b) at bane vejen for et globalt kommercielt gennembrud af den danske uddannelsesteknologi industri.
Green transition of Education and Educational Technology (GreenEdTech) er et grønt forskningsprojekt ledet af Aalborg Universitet og støttet af Innovationsfonden. Projektet omhandler grøn omstilling af den danske grundskole. Målet med projektet er at udvikle et digitalt læringsrum for uddannelse om bæredygtig udvikling baseret på en Citizen Science tilgang.
Et andet mål er at øge elevernes motivation for at vælge bæredygtige uddannelsesveje. Ud over at skabe flere grønne job, er det ligeledes nødvendigt at klæde eleverne på med en bedre forståelse af konsekvenserne af klimaforandringer og bæredygtige løsninger. For at gøre det er et nyt stærkt konsortium opstået under navnet GreenEdTech.
GreenEdTech konsortiet består af to akademisk institutioner, Aalborg Universitet og VIA University College, der leder forskning og interventioner på projektets testskoler. Den digitale softwareudvikler, Exfluency, skal lede udviklingen af læringsmaterialer og digitale læringsrum på deres platform i tæt samarbejde med Center for Undervisningsmidler på Københavns Professionshøjskole. De næste fire år vil projektpartnerne arbejde i tæt samarbejde med CONCITO, Green Hub Denmark, DI Digital, TOPSOE, Grundfos, Aarhus Universitet og Styrelsen for IT og læring.
Vi er taknemmelige for den store investering fra Innovationsfonden Danmark, der gør GreenEdTech i stand til at bringe Danmark tættere på klimamålene for 2030 og udvikle nye uddannelsesmæssige løsninger.
Afbødningen af klimaforandringer er den mest presserende politiske dagsorden både nationalt og transnationalt, og uddannelse er et centralt instrument til at håndtere disse udfordringer. Udvikling af bæredygtige uddannelsesløsninger, der integrerer digital læring, skaber fundamentet for at uddanne kyndige unge til at være på forkant med at afbøde klimaforandringer og få nye grønne job. Dette projekt skal styrke den danske viden og innovation inden for grønne uddannelsesteknologier og dermed styrke den danske position i Europa og internationalt. Danmark er førende inden for grøn teknologi såvel som inden for uddannelsesteknologi.
Metodologi
GreenEdTech metodologi kombinerer designbaseret forskning med undersøgelser, kompetencevurderinger, observationer af elevernes læringsaktiviteter, kvalitative interviews, designworkshops, iterativ prototyping og brugertest af læringsplatforme. Målgruppen er 7.-10. klassetrin i fagene dansk, matematik og naturfag. I løbet af 48 måneder vil projektet udvikle nye konceptuelle rammer, designprincipper, digital platform, ESD-indhold, vurderingsværktøjer og teste udviklingen på 15 skoler i de forskellige regioner i Danmark.
Målet med GreenEdTech er at udvikle en platform for bæredygtig uddannelse (Education for Sustainable Development (ESD) baseret på en Citizen Science (CS)) tilgang. CS defineres som borgere og andre samfundsaktørers løsninger af komplekse problemer i samarbejde med forskere eller fagfolk. Udover at være en forskningsmetode knytter CS sig til undervisningsmål og at lære at blive en aktiv medborger. Projektet har fire mål:
1) ESD designprincipper og uddannelsesmodeller
GreenEdTech vil udvikle forsknings- og øvelsesbaseret designprincipper og didaktiske modeller for at facilitere ESD omstillingen i de danske skoler.
2) ESD læringsplatform og materialer
GreenEdTech vil udvikle en læringsplatform og materialer til at styrke ESD i danske skolers undervisningsprogrammer. ESD-læringsplatformen vil stille didaktiske modeller og læringsmaterialer (til fagene dansk, naturfag og matematik) til rådighed for alle skoler i Danmark.
3) ESD-samarbejde mellem skoler og praksis
GreenEdTech vil støtte studerende i tilegnelsen af ESD-kompetencer og færdigheder gennem CS-projekter, der involverer skoler og organisationer. CS-projekter, der adresserer problemer i den virkelige verden, understøtter autentisk samarbejde og øger uddannelsens bidrag til at opbygge en mere bæredygtig verden.
4) Værktøjer til vurdering af ESD kompetence
Formålet med interventionerne er at øge ESD færdigheder og kompetencer i praksis. For at vurdere ESD-færdighedsniveauer vil projektet udvikle og teste banebrydende kompetencevurderingsværktøjer.
Udviklingsfasen
Udviklingen af projektet indledes med iterative cyklusser af udvikling af teoretisk informerede og praksisorienterede Citizen Science og ESD udviklingsmodeller og designprincipper som en ramme, der skal styre udviklingen af undervisningsmaterialer og læringsplatforme.
Interventionsfasen
I interventionsfasen bliver de udviklede materialer og læringsplatformen først pilottestet med referencegruppen, og derefter videreført til interventioner på 10 fysiske skoler og fem skoler online i de forskellige regioner i Danmark og gennem læringsplatformen. Som led i at forberede skolerne til interventionerne vil der blive afholdt læreruddannelsesworkshops. Derudover vil Aalborg Universitet og VIA University College tilbyde moduler i CS og ESD til faglig uddannelse af skoleledere.
Dataanalyse- og implementeringsfasen
Den tredje fase af projektet involverer analyse af de indsamlede data. De indsamlede resultater er centrale i den endelige implementering af den udviklede læringsplatform, da platformselementer og undervisningsmateriale gennemgår en afsluttende evaluering og re-design baseret på resultater fra undersøgelser inden en endelig implementering.