InDiMedia og forskning
InDiMedia – Center for Interaktive Digitale Medier & Oplevelsesdesign – beskæftiger sig med interaktive digitale medier, oplevelsesdesign og IT-baserede oplevelser. Interessen hos InDiMedias forskere er rettet mod, hvordan man kan forstå såvel som designe bedre interaktive digitale medier og bedre IT-baserede oplevelser. Tilgangsvinklen er brugercentreret, og forskningen tager udgangspunkt i brugernes perspektiv på – eller oplevelser af – nye medier samt brugernes interaktion med medierne. InDiMedias forskere har fokus på følgende 6 forskningsområder:
- Interaktivitet og interaktive medier
- Sociale medier, co-creation og brugergenereret indhold
- Usability og user experience
- Oplevelsesdesign / experience design / user experience design
- Mobile medier
- Design, innovation, organisation, ledelse
Forskningens genstand, domæne og tilgangsvinkel
Genstanden for InDiMedias forskning er interaktive digitale medier.
Forskningens domæne er ”oplevelse”. Det omfatter analyse, design, produktion og implementering af menneskelige oplevelser. Oplevelser præger både fritid og arbejdsliv, det private og det offentlige, læring og underholdning, og det øgede udbud af medier og IT i dag skaber mulighed for teknologisk forstærkede oplevelser.
Tilgangsvinklen er brugercentreret og procesorienteret. Det vil sige, at forskningen tager udgangspunkt i brugernes perspektiv på – eller oplevelser af – de nye medier og deres interaktion med medierne.
Til sammen udgør genstand, domæne og tilgangsvinkel delene i InDiMedias forskning, illustreret ved denne triangel:
InDiMedias forskningsinteresser
InDiMedias forskningsinteresser samler sig konkret om emner som:
- interaktivitet og interaktive medier
- oplevelsesdesign og it-støttede oplevelser
- servicedesign
- oplevelsesøkonomi og oplevelsesbaseret innovation og forretningsudvikling
- oplevelsesøkonomisk effektvurdering
- user experience og user experience design
- mobile medier
- sociale medier
- brugergenereret indhold
- crossmedia og transmedia
- netværkseffekter
- fan-kulturer
- digital narratologi
- gamification
- det digitale humaniora
- brugerinddragende metoder
- mixed methods