Spring til indhold
ForsideForskningVidensgrupper

Vidensgruppe

Media Aesthetics & Experience Design: Communication, Culture & Cognition

MÆRKK er en vidensgruppe ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet. MÆRKKs medlemmer arbejder med æstetik i relation til kommunikation, kultur og kognition med henblik på æstetikkens effekt, brug og mening.

Oplevelsens glosssarMedlemmer af vidensgruppenForskningsformidlingUndervisningMÆRKKs historie

Vidensgruppe

Media Aesthetics & Experience Design: Communication, Culture & Cognition

MÆRKK er en vidensgruppe ved Institut for Kommunikation og Psykologi, Aalborg Universitet. MÆRKKs medlemmer arbejder med æstetik i relation til kommunikation, kultur og kognition med henblik på æstetikkens effekt, brug og mening.

Oplevelsens glosssarMedlemmer af vidensgruppenForskningsformidlingUndervisningMÆRKKs historie

Om MÆRKK

HVAD?

Medlemmer i MÆRKK undersøger de virkemidler, som gestalter og præger objekter i spændingsfeltet mellem æstetik og kommunikation.

HVORFOR?    

Mennesker frembringer, begriber og formidler uafladeligt objekter af både materiel og immateriel karakter. I moderne samfund er disse objekter i stigende grad æstetiserede. Dette indebærer særlige emotionelle, kognitive og kropslige engagementer og kan sætte sig dannelses- og identitetsmæssige spor. Det er MÆRKKs ærinde at levere viden om æstetikkens væsentlighed og virkninger til gavn for samfundsaktører, som skal forstå, anvende og producere objekter.

HVORDAN?

MÆRKK er karakteriseret ved tekstanalyse ofte i sammenhæng ved produktions- og modtageranalyse. MÆRKK interesserer sig for de sociologiske, psykologiske, historiske og kulturelle forudsætninger og konsekvenser ved aktuel hverdagsbrug af æstetiserede objekter.

MÆRKK er organiseret i to sektioner, som bidrager til at udforske forskellige dimensioner ved den samlende interesse for æstetik. De to sektioner er Oplevelsesdesign (OD) og Reklame og medieæstetik (RM). OD beskæftiger sig med sammenhængen mellem oplevelser og æstetik i en verden, hvor designprocesser spiller en væsentlig rolle. RM beskæftiger sig med æstetikkens betydning for medieret kommunikation, der i vidt omfang er underlagt markedsmæssige vilkår.

HVOR?

MÆRKK leverer undervisning på uddannelserne ved Kommunikation og Digitale Medier, samt ved Art & Technology, Musik og Psykologi. MÆRKK bidrager til vidensudveksling med det omgivende samfund via bl.a. produktionsanalyse, foredrags- og konsulentvirksomhed, Innovationsnetværket Brandbase, Folkeuniversitetet, gæsteundervisning og medieoptrædener.

Definitioner af MÆRKK's begreber

Adresse

Rendsburggade 14 | 9000 Aalborg | maerkk@ikp.aau.dk