Spring til indhold
Forside

Nyhed

Master i IKT og læring moderniseres og nye teknologier som ChatGPT integreres i uddannelsen

Lagt online: 06.07.2023

Master i IKT og læring modtager 300.000 i udviklingsmidler fra It-vest. Målet er at udvikle en mere fleksibel uddannelse og at ruste kommende studerende til at blive handledygtige aktører i fremtidens digitale verden ved at kombinere de nyeste teknologier med læring og uddannelse.

Nyhed

Master i IKT og læring moderniseres og nye teknologier som ChatGPT integreres i uddannelsen

Lagt online: 06.07.2023

Master i IKT og læring modtager 300.000 i udviklingsmidler fra It-vest. Målet er at udvikle en mere fleksibel uddannelse og at ruste kommende studerende til at blive handledygtige aktører i fremtidens digitale verden ved at kombinere de nyeste teknologier med læring og uddannelse.

Kunstige intelligenser som ChatGPT er under rivende udvikling og ændrer - sammen med blandt andet sociale medier, XR-teknologier som virtual reality og hybride uddannelsesformater - vilkårene på hele uddannelsesområdet.

Masteruddannelsen i IKT og læring (MIL) ønsker at tilbyde kommende studerende en uddannelse, der er gearet til at tackle fremtidens udfordringer indenfor IKT og læring. Derfor søsættes nu et projekt, der skal integrere de nye teknologier i uddannelsens moduler og tilbyde en øget faglig specialisering inden for informatik og digitale metoder. Formålet er ifølge professor Lone Dirckinck-Holmfeld, der er forperson for MIL’s studienævn, at ruste de studerende til at forstå og udnytte de nye teknologiers potentiale i læringssammenhænge. Hun siger:

”Den teknologiske udvikling skaber nye muligheder og rejser nye spørgsmål i forhold til hvad produktion, læring og viden er. Det er spørgsmål som er nødvendige at stille for en tidssvarende uddannelse inden for teknologi og læring. Derfor ønsker vi at skærpe og præcisere MIL's kernefaglighed i feltet mellem it, læring, design og organisation.”

I udviklingen af uddannelsen vil koordinationsgruppen udvide de teknologiske perspektiver på læring med blandt andet datafærdigheder, systemforståelse, viden om kognitive værktøjer som AI, og Virtual Reality samt teknologier indenfor samarbejde, kommunikation og produktion.

Øget fleksibilitet og fordybelse

Ifølge Lone Dirckinck-Holmfeld efterspørger de studerende et dybere fagligt fokus på hvert semester og mulighed for at kunne fordybe sig uden at skulle veksle mellem flere kernemoduler på samme semester. Derfor skal uddannelsen omstruktureres, så den fremover vil omfatte tre kernemoduler, tre valgmoduler og et masterprojekt. Og så vil man fra uddannelsens side gerne imødekomme et behov for større fleksibilitet blandt de studerende. Lone Dirckinck-Holmfeld siger:

”Vi ser en tendens til, at de studerende i højere grad påbegynder MIL med et valgmodul eller tager kernemodulerne i forskellige rækkefølger. Denne tendens ønsker vi at understøtte. Derfor udvikles en fleksibel model, så de studerende får bedre muligheder for at påbegynde og afslutte uddannelsen både efterår og forår. Samtidig ønsker vi at understøtte den faglige fleksibilitet gennem et fokuseret udbud af valgmoduler.”

Midler fra It-vest

master i IKT og læring har modtaget 300.000 kr i udviklingsmidler fra It-vests pulje ’Målrettede udviklingsmidler 2023, Aalborg Universitet 89613’.

It-vest logo

Den reviderede master i IKT og læring forventes at blive udbudt fra foråret 2025 med studiestart i september 2025.

Om Master i ikt og læring

Master i ikt og læring (MIL) er en 2-årig it-vest-uddannelse, der handler om integration og brug af informations- og kommunikationsteknologi (ikt) i læreprocesser inden for uddannelser, organisationer eller erhvervsliv. Uddannelsen udbydes af et partnerskab mellem Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, Copenhagen Business School, Københavns Universitet og Roskilde Universitet.