Kommunikation og Psykologi

Tiltrædelsesforelæsning ved Søren Dosenrode

Institut for Kommunikation og Psykologi, har fornøjelsen at invitere til dr. phil. Søren Dosenrodes tiltrædelsesforelæsning som adjungeret professor ved Kaj Munk Forskningscentret ved sektionen for Human Centered Science and Digital Technology. Forelæsningen efterfølges af en velkomstreception.

• 01.11.2024 Kl. 14:00 - 17:00

• Alle er velkomne, tilmelding er ikke nødvendig.

• Dansk

• On location

01.11.2024 Kl. 14:00 - 17:0001.11.2024 Kl. 14:00 - 17:00

Dansk

On location

Kommunikation og Psykologi

Tiltrædelsesforelæsning ved Søren Dosenrode

• 01.11.2024 Kl. 14:00 - 17:00

• Alle er velkomne, tilmelding er ikke nødvendig.

• Dansk

• On location

01.11.2024 Kl. 14:00 - 17:0001.11.2024 Kl. 14:00 - 17:00

Dansk

On location

Søren Dosenrode er en international anerkendt forsker i international politik og var ansat som professor på Institut Politik og Samfund ved Aalborg Universitet. Hans forskning er centreret om den Europæiske Unions udvikling, herunder integrationsprocesser og udenrigs- og sikkerhedspolitik. Han har publiceret mere end 150 videnskabelige bidrag, herunder også en lang række om Kaj Munk.

Søren Dosenrode har i løbet af sin karriere bl.a. taget initiativ til oprettelse af Institut for Historie, Internationale Studier og Samfundsforhold. Han har bestridt mange ledelsesopgaver, fra studieleder, formand for Aalborg Universitetsforlag, koordinator for regeringens Råd for Europæisk Politik, til institutleder.  Dosenrode er cand.phil. fra Københavns Universitet og dr.phil. fra Zürichs Universitet.

Sammen med Peter Øhrstrøm grundlagde Søren Dosenrode i 2005 Kaj Munk forskningscentret ved Institut for Kommunikation og Psykologi og er fortsat dets forskningsleder. Søren Dosenrode medbringer en stærk interdisciplinær tilgang til studiet af Kaj Munk og hans samtid. Dosenrode vil bruge Kaj Munk som prisme til analyse af problemstillinger, der har nutidig relevans som fx ’resiliens’, der er temaet for hans tiltrædelsesforelæsning.

Titel: Resiliens på nationalt og EUropæisk niveau – Kaj Munk som inspirator?

Resumé: Den periode med fred, demokrati og velstand, der så ud til at omslutte hele verden efter Den Kolde Krigs ende, blev definitivt afsluttet med Ruslands invasion af Ukraine i februar 2022. Danmark og EUropa er under pres, der er både krig i Europa og i vores baghave – Mellemøsten.

For 85 år siden stod Danmark også i en sikkerhedspolitisk anspændt situation, hvor landet var truet af tysk aggression. Militært stod Danmark meget svagt, praktisk talt demilitariseret, og stadig i efterdønningerne fra den økonomisk krise. En person, der så situationens alvor i slutningen af 1930’erne, var Kaj Munk.

Kaj Munk, præst, dramatiker, samfundsdebattør, modstandsikon var en aktør, der i slutningen af 1930’erne begyndte at forberede danskerne på krig, og på at styrke deres resiliens, en opgave han fortsatte med under besættelsen. Hans tilgang var national; han forsøgte at styrke det nationale sammenhold. Men han var ikke nationalist. Han brugte sin dramatik, journalistik m.m. for at styrke danskernes modstandskraft, resiliens. Munk blev dræbt i 1944.

Hvordan opbygger vi resiliens, modstandskraft både imod russisk aggression, og imod de trusler, der følger af det internationale systems forandringer? Kan vi måske lære noget af Kaj Munk?